- ۰ نظر
- ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۲۵
این کتاب نگاهی کوتاه به زندگانی پر از درس و اندرز حضرت آیت الله العظمی امام خمینی قدسسره است. نکات ریزی که در این مجموعه به چشم میخورد، درسهای بزرگی است که در اختیار من و شما قرار گرفته است.
پند و عبرت از گفتار و کردار بزرگان دین، که برخاسته از پنداری درست و دقیق است همواره مورد توجه همه کمالخواهان بوده است؛ به ویژه اگر مقتدای آدمی، انسانی شگرف و الاهی باشد به گونهای که تمام رهبران بزرگ جهان نزد وی، کوچکی بیش نبودند.
قسمتی از متن کتاب:
"روزی من در نوفل لوشاتو به علت ارزانی دو کیلو پرتقال خریدم و چون هوا خنک بود فکر کردم تا سه_چهار روز پرتقال خواهیم داشت، امام با دیدن پرتقال ها فرمودند:« این همه پرتقال برای چیست؟»
من برای اینکه کار خورد را توجیه کنم عرض کردم: پرتقال ارزان بود برای چند روز اینقدر خریدم. ایشان فرمودند شما مرتکب دو گناه شدید. یک گناه برای این که ما نیاز به این همه پرتقال نداشتیم و دیگر اینکه شاید امروز در نوفل لوشاتو کسانی باشند که تا حالا به حال به علت گران بودن پرتقال، نتوانسته اند آن را تهیه کنند و شاید با ارزان شدن آن خر آن می توانستند تهیه کنند، در حالی که شما این همه پرتقال خریده اید، ببرید اضافه اش را پس بدهید، عرض کردم که پس دادن آن ممکن نیست.
فرمودند: باید راهی پیدا کرد. عرض کردم چه کاری می توانم بکنم؟ فرمودند: پرتقال ها را پوست بکنید و به افرادی بدهید که تا به حال پرتقال نخورده اند، شاید از این طریق خداوند از سرگناه شما بگذرد." 1
مقاله ای پیرامون آثار مخرب پیام های بازرگانی در رسانه ها
"تبلیغات با همان سروصدا و رنگ های شاداب در ذهن و جان ما ناخودآگاه رسوخ می کند و رفته رفته نیازهای ما را تغییر می دهد. به وجود آمدن احساس عقب ماندگی در مواجهه با دکورهای زیبا و دلربای پیام های بازرگانی و یا احساس غبن و اندوه نسبت به نداشتن وسایل آشپزخانه از سوی بانوان، نمونه هایی از این نفوذند. بروس کوئن جامعهشناس می گوید: «احساس نیاز سرچشمهی دگرگونی های اجتماعی است. از طرفی نیازها اصولاً جنبهی روانی و ذهنی دارند.»
گرچه تأثیر نامطلوب تبلیغات می تواند برای هر فردی مشکلاتی را ایجاد کند، اما لازم است به کودکان توجه بیشتری داشت؛ چراکه به دلیل سطح بالای احساس و تخیلشان، آسیب پذیرترین قشر مخاطبان هستند. حال با این دید به برنامه های کودک با خاله ها و عموهای معروف نگاه کنید که از تبلیغات پررنگولعاب پُرند و حتی برای تبلیغ یک محصول سناریو می نویسند تا کودکان کاملاً درگیر شده و از پدر و مادر خود، آن محصول را طلب کنند." 1
{سعدی}